Betyg Servicehälsan

Servicehälsan har betyget 77.5% i helhetsintryck i Nationell patientenkät. Det är 2.2 procentenheter sämre än genomsnittet i hela Sverige och 2.4 procentenheter sämre än genomsnittet i Västerås kommun.

Servicehälsans betyg i nationell patientenkät

Helhetsintryck

77.5%
Genomsnitt:
Sverige: 79.7%
Västerås: 79.9%
Patientens upplevelse av vården som helhet. Bland annat ingår frågan om man skulle rekommendera vårdcentralen till någon i samma situation.

Tillgänglighet

80.4%
Genomsnitt:
Sverige: 82.2%
Västerås: 81.2%
Patientens upplevelse av hur tillgänglig vården är i form av närhet, kontaktvägar etc.

Emotionellt stöd

76.8%
Genomsnitt:
Sverige: 76.3%
Västerås: 77.1%
Patientens upplevelse av hur lyhörda personalen är inför patientens oro, ångest, smärta, farhågor, rädslor eller smärtor.

Delaktighet och involvering

81.9%
Genomsnitt:
Sverige: 79.4%
Västerås: 79.8%
Patientens upplevelse av hur delaktig och involverad denna fick vara i vården av sig själv.

Respekt och bemötande

86.7%
Genomsnitt:
Sverige: 85.1%
Västerås: 85.0%
Patientens upplevelse av bemötandet anpassat till patientens individuella behov.

Kontinuitet och koordinering

70.4%
Genomsnitt:
Sverige: 71.1%
Västerås: 71.1%
Patientens upplevelse av hur väl vården samordnas externt och internt samt kontinuitet.

Information och kunskap

77.8%
Genomsnitt:
Sverige: 75.9%
Västerås: 75.2%
Patientens upplevelse av hur vården informerar och kommunicerar. Till exempel information kring behandling men också förseningar och väntetider.

Karta till Servicehälsan

Karta till Servicehälsan